Αγαπητοί Γονείς,

Κάποιοι/ες από Εσάς μάς ζήτησαν να Σάς προτείνουμε κάποιες δραστηριότητες που κάνουμε με τα παιδιά, τις οποίες θα μπορείτε να κάνετε μαζί τους στο σπίτι. Θεωρούμε πως είναι καλή ιδέα και ανταποκρινόμαστε σε αυτήν. Με τέσσερεις βασικές προϋποθέσεις που θέλουν μεγάλη προσοχή:

1. Ό,τι αποφασίσετε να κάνετε με τα παιδιά, θα πρέπει να γίνεται χαλαρά και ευχάριστα και κατά κανένα τρόπο πιεστικά και επίμονα και με απαιτήσεις συγκεκριμένων αποτελεσμάτων. Τα αποτελέσματα θα έλθουν αβίαστα –και θα είναι σημαντικά- από το γεγονός της δημιουργικής σχέσης γονιού-παιδιού που θα αναπτυχθεί.

2. Ό,τι κάνετε θα πρέπει να γίνεται με χαρά και ευχαρίστηση και να παράγει χαρά και ευχαρίστηση τόσο για το παιδί, όσο και για τον γονέα! Μην το κάνετε αν δεν το θέλετε (Εσείς ή το παιδί) ή αν δεν είστε σε θετική διάθεση να το κάνετε ή αν δεν είναι η ώρα να το κάνετε.

3. Ο συνήθης χρόνος που ένα παιδί αντέχει (ανάλογα και με την ηλικία του) να ασχοληθεί συγκεκριμένα με κάτι, είναι μισή ώρα συν-πλην ένα τέταρτο (άρα γύρω στα τρία τέταρτα για τα 5χρονα και τεταρτάκια με εικοσάλεπτα για τα 2χρονα ή 3χρονα). Οι χρόνοι αυτοί είναι βέβαια σχετικοί (δεν σταματάμε κάτι που εξακολουθεί να ενδιαφέρει το παιδί και να του δίνει χαρά), χρειάζεται όμως να λαμβάνονται υπ’ όψη ώστε να γίνεται σεβαστός ο ρυθμός και η αντοχή του κάθε παιδιού. Επίσης, αφού έχει ολοκληρωθεί μία δραστηριότητα, είναι σημαντικό να δίνεται χρόνος για χαλάρωση και ελεύθερο παιχνίδι πριν ακολουθήσει μία δεύτερη σχεδιασμένη δραστηριότητα. Ας έχουμε υπ’ όψη μας πως 3 με 4 το πολύ συγκεκριμένες δραστηριότητες στη διάρκεια της μέρας είναι υπεραρκετές. Είναι επίσης σημαντικό οι δραστηριότητες αυτές να καλύπτουν διαφορετικά πεδία ενδιαφέροντος και να εναλλάσσονται (μπορεί έτσι την πρώτη μέρα να έχουμε: κινητικά παιχνίδια – κατασκευές – μουσική ακρόαση και χορός – ανάγνωση βιβλίου. Μιάν άλλη μέρα: θεατρικό παιχνίδι – δραστηριότητες καθημερινότητας όπως το μαγείρεμα, η τακτοποίηση, η φροντίδα των φυτών του μπαλκονιού κλπ – βιβλία ή βιντεάκια γνώσεων – επιτραπέζιο παιχνίδι. Και μια τρίτη μέρα: παιχνίδια επιδεξιότητας – ζωγραφική – παιχνίδια παρατήρησης – συζήτηση για θέματα κοινού ενδιαφέροντος, κλπ).

4. Μην δοκιμάσετε κάτι για το οποίο δεν είστε σίγουροι πως μπορεί να γίνει με πλήρη ασφάλεια (κυκλοφορούν π.χ. κάποια βίντεο με κινητικά παιχνίδια που προϋποθέτουν ιδιαίτερες ικανότητες και ενέχουν τον κίνδυνο ατυχήματος).

Καλή διασκέδαση!
Η Παραμυθία

Υ.Γ.: Θα χαρούμε να μας στέλνετε στο mail του Σχολείου τις ερωτήσεις, παρατηρήσεις, εντυπώσεις ή καταγραφές Σας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Κινητικά παιχνίδια

Σε περίοδο εγκλεισμού στο σπίτι, είναι σημαντικό για όλους να δημιουργήσουμε ευκαιρίες κινητοποίησης ολόκληρου του σώματος. Ένα μπαλόνι αρκεί για πολλά παιχνίδια:

-Το πετάω προς τα πάνω και δεν το αφήνω να πέσει στο πάτωμα (ένας-ένας ή περισσότεροι εναλλάξ).
-Ανταλλάσσουμε πάσες χωρίς να πέφτει κάτω το μπαλόνι.
-Ξαπλώνουμε ανάσκελα στο πάτωμα και –με χρήση χεριών και ποδιών- πετάμε το μπαλόνι προς τα πάνω και δεν το αφήνουμε να πέσει στο πάτωμα.
-Κτυπάμε συνεχόμενα το μπαλόνι οδηγώντας το σε κάποιο άλλο σημείο του σπιτιού χωρίς να πέσει κάτω.
-Κτυπάμε συνεχόμενα το μπαλόνι μέχρι να το οδηγήσουμε μέσα σε ένα π.χ. καλάθι.
-Κλοτσάμε το μπαλόνι (το αφήνουμε να ηρεμήσει μετά την κάθε κλοτσιά) προσπαθώντας να το οδηγήσουμε σε ένα άλλο σημείο του σπιτιού με τα λιγότερα κτυπήματα.
-Προσπαθώ να κτυπήσω τον άλλο ρίχνοντάς του το μπαλόνι από κάποια απόσταση ενώ εκείνος προσπαθεί να το αποφύγει.
Κλπ. Επινοήστε κι Εσείς και άλλα παιχνίδια με το μπαλόνι! Μοιραστείτε τα μαζί μας!

Παιχνίδια ψάχνω-βρίσκω

Κλασσικό! Κρύβω ένα αντικείμενο και ο άλλος/οι άλλοι ψάχνουν να το βρουν. Για να βοηθήσω, μπορεί να τους λέω αν πλησιάζουν ή όχι («ζεστό/κρύο») ή, να τους λέω κάποιο γρίφο που να τους κατευθύνει (π.χ. «Τόσο ζεστό και μαλακό που ντρέπομαι να το πατώ» αν έχω κρύψει το αντικείμενο κάτω από το χαλί).
Μπορούμε ακόμα να φτιάξουμε ένα σχέδιο του σπιτιού μας (αντίληψη του χώρου, «γίνομαι αρχιτέκτονας») και να σημειώνουμε πάνω στο σχέδιο το σημείο όπου βρίσκεται το αντικείμενο ώστε ο άλλος να το αναγνωρίσει και να πάει να το βρει.
Μπορούμε ακόμα να μετακινούμε ένα αντικείμενο μέσα σε ένα δωμάτιο και ο άλλος/οι άλλοι να πρέπει να αναγνωρίσουν ποιο είναι αυτό που άλλαξε θέση (μνήμη, παρατηρητικότητα).

Ταιριάγματα

Κόβω δύο, τρία ή περισσότερα χαρτιά σε δύο ή τρία κομμάτια και ο άλλος/οι άλλοι πρέπει να ταιριάξουν τα κομμάτια και να αποκαταστήσουν το κάθε χαρτί κολλώντας το με την μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια και προσοχή (με σελοτέιπ).

Παιχνίδια μνήμης

Επιλέγω πέντε αντικείμενα, τα παρατηρούμε και στη συνέχεια τα σκεπάζω με ένα πανί. Τα ξεσκεπάζω παίρνοντας μαζί με το πανί ένα από τα πέντε (χωρίς να φαίνεται). Οι άλλοι πρέπει να θυμηθούν ποιό λείπει.
Τοποθετώ τα πέντε αντικείμενα σε πέντε σημεία του σπιτιού. Ονομάζω τα αντικείμενα με μία ορισμένη σειρά (διαφορετική κάθε φορά) και, αυτός που παίζει, πρέπει να μαζέψει τα αντικείμενα με τη σειρά που τα έχω ονομάσει.

Παιχνίδια αισθήσεων

Αφή: Αυτός που παίζει, βάζει τα χέρια του πίσω από την πλάτη. Του δίνω ένα από τα πέντε αντικείμενα (ή πέντε άλλα) και πρέπει να αναγνωρίσει ποιο είναι, με την αφή.
Όσφρηση: Ανακαλύπτουμε στο σπίτι 3, 4 ή 5 πράγματα με χαρακτηριστική μυρωδιά. Τα παιδιά πρέπει να τα αναγνωρίσουν με την όσφρηση (χωρίς να τα βλέπουν).

Μουσική/Χορός

Ακούμε αγαπημένα μας μουσικά κομμάτια. Τα ακούμε προσεκτικά και συγκεντρωμένα και στη συνέχεια ζωγραφίζουμε (και οι Γονείς!) αυτό που φανταστήκαμε ακούγοντας τη μουσική. Μοιραζόμαστε τις ζωγραφιές μας, μιλάμε για το περιεχόμενό τους και προσπαθούμε να τις συνδυάσουμε σε μία κοινή περιγραφή, κατάσταση ή ιστορία (π.χ. αν ο ένας ζωγράφισε ένα πλοίο που ταξιδεύει και ο άλλος τη νύχτα με τα άστρα, μπορούμε να περιγράψουμε το νυχτερινό ταξίδι αυτού του πλοίου). Κάποια επόμενη στιγμή, ακούμε τη μουσική και αυτοσχεδιάζουμε ένα χορό που μάς υποβάλει και της ταιριάζει.

Βιβλία/Παραμύθια

Τι πιο ωραίο από το να διαβάζουμε την κατάλληλη στιγμή μαζί ένα βιβλίο! Μπορούμε πάντως να δοκιμάσουμε κάποιες παραλλαγές. Τι θα γινόταν αν σε γνωστές ιστορίες κάτι άλλαζε και δεν γινόταν όπως το ξέρουμε; Τι θα γινόταν π.χ. αν η Κοκκινοσκουφίτσα έφτανε στο σπίτι της γιαγιάς κι εκείνη δεν ήταν εκεί; Τι θα γινόταν αν στο Παλάτι της Ωραίας Κοιμωμένης κάποιος δεν είχε αποκοιμηθεί; Τι θα γινόταν αν η Σταχτοπούτα ξεχνιόταν και δεν έφευγε από τον χορό πριν τις 12; Πώς θα συνεχιζόταν τότε η ιστορία; Μπορείτε να το εφαρμόσετε σε οποιοδήποτε βιβλίο μυθοπλασίας. Θα χαρούμε να μας στείλετε τις παραλλαγές Σας μαζί με τις σχετικές ζωγραφιές στο mail της Παραμυθίας!

Τάνγκραμ

Υπέροχο παιχνίδι! Κόβοντας ένα τετράγωνο περίπου 10Χ10 εκατοστά και χωρίζοντάς το σε 7 σχήματα (όπως φαίνεται στην πρώτη φωτογραφία) μπορούμε να μάθουμε να ξαναφτιάχνουμε το τετράγωνο, αλλά και να συνδυάσουμε τα 7 κομμάτια του για να φτιάξουμε αμέτρητες φιγούρες ανθρώπων, ζώων, πουλιών, καραβιών κλπ, κλπ, κλπ (στο ιντερνετ μπορούμε να βρούμε πολλές τέτοιες φιγούρες). Το παιδί μαθαίνει να φτιάχνει την κάθε φιγούρα βλέποντας τον τρόπο που τοποθετούνται τα κομμάτια για να φτιαχτεί, ενώ οι Γονείς βλέπουν την φιγούρα ολόκληρη και προσπαθούν να την φτιάξουν χωρίς να βλέπουν πώς είναι τοποθετημένα τα κομμάτια.
Μπορούμε να παίξουμε και πιο ελεύθερα με τα 7 κομμάτια του τάνγκραμ, κάνοντας δικούς μας συνδυασμούς και λέγοντας με τι μοιάζουν.

Καλή διασκέδαση!

Θέλετε να μάθετε περισσότερα;

Επικοινωνήστε με τη Παραμυθία!